نعمتالله صالحی نجفآبادی مینویسد:
«روزی در منزل حضرت استاد علامه طباطبایی (رحمةالله علیه) یکی از علما به معظّمٌله گفتند: چرا شما ”کتاب مبین“ را در آیه ”وَ لاَ رَطْبٍ وَ لاَ یَابِسٍ إِلاَّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ“ ]انعام: 59[ به معنای قرآن گرفتهاید؟! ایشان فرمودند: من چنین نکردهام و ”کتاب مبین“ در آیه نامبرده به معنای لوح محفوظ است و همین ایام بحث تفسیر من در سوره انعام به این آیه رسیده و ”کتاب مبین“ را به معنای لوح محفوظ تفسیر کردهام.
عالم نامبرده گفتند: با این وصف در جلد اول المیزان، ”کتاب مبین“ در آیهٔ یادشده را به معنای قرآن گرفتهاید. حضرت استاد این سخن را باور نکردند و برخاستند و بیدرنگ جلد اول المیزان را آوردند و هنگامی که صفحه 60 آن را گشودند، دیدند عالم مزبور صحیح میگوید و ایشان ”کتاب مبین“ را در آیه یادشده به معنای قرآن گرفتهاند. حضرت استاد سخت به حیرت فرو رفته، یک لحظه سکوت کردند، سکوتی آمیخته با تعجب و تأسف. آنگاه به سخن آمده و فرمودند: ای کاش قبل از چاپ تفسیر به این اشتباه واقف شده بودیم؛ تفسیر المیزان را اهل سنت میخوانند، آنگاه این گونه اشتباهات را که ببینند به ما چه خواهند گفت؟!
]...[ شخصیت افراد هر چه بزرگ باشد، نباید ما را مرعوب کند تا هر چه گفتهاند بیدلیل بپذیریم و خود شخصیت بزرگان را دلیل صحت همه گفتههای آنان بدانیم.» (صالحی نجفآبادی، 1380: 91)
یادداشتها:
ـ صالحی نجفآبادی، نعمتالله. (1380). عصای موسی. تهران: امید فردا.