عبدالکریم سروش:
«بارها تکرار کردم که احکام نصیبههای نازله نبوت هستند، برخلاف تصور عامه که میپندارند مهمترین کار پیامبر آوردن احکام شرعی و فقهی بوده است. مهمترین کاری که پیامبر کردند دادن بینش تازهای از جهان بود. او همه چیز را از خدا پر کرد. حج به نظر من مهمترین نماد دین است. حج در میان اعراب برقرار بود. آنها دور بتها طواف میکردند. دو تپه صفا و مروه بود که بر سر هرکدام بتی بود. و اعراب مشرک از این بت به سوی آن بت میشتافتند و دوباره برعکس. به پای بتها قربانی میکردند. کاری که پیامبر کردند این بود که هیچکدام از این اعمال را تغییر ندادند. بتها را از خانه کعبه جمع کردند و به مردم گفتند، به جای بُتانِ باصورت، دور خدای بیصورت طواف کنید. بتها را از تپههای صفا و مروه برداشتند و گفتند میان این دو کوه با یاد خدا هروله کنید. گفتند قربانی را انجام دهید، اما نه به پای بتان، بلکه به پای خدا. یعنی او معنای دیگری به عملشان داد و گرنه اعمال سابقشان برجای بود. این اصل رسالت پیامبر بود، نه اینکه یک رشته احکام و قوانین خشک بیاورد.» (سروش، 1397: 379 ــ 380)
یادداشتها:
ـ سروش، عبدالکریم. (1397). کلام محمد رؤیای محمد. انتشارات صقراط.
ـ یادداشت مرتبط:
خب معنای دیگری به عمل داد چه شد؟؟؟ دین به اعمال ما معنای حقیقی میده....دین فقط یک سری قوانین بوده برای قبیله های بدوی در شبه جزیره برای جلوگیری از فروپاشی کامل جامعه انسانی شون.... هیچ چیز دیگه ای به انسان نداده و نمی دهد