رضا بابایی مینویسد:
«آفات جدید در مسئله عاشورا ماهیتی متفاوت دارند و از سنخ تحریفات مرسوم و رایج نیستند؛ مانند استفادههای سیاسی از عاشورا. کشندهترین آفت نیز همین است که عاشورا را با سیاستهای روز گره بزنیم و از آن برای این هزینه کنیم. در سیاستهای روز ایران طرفداران مذاکره با قدرتهای جهانی به گفتوگوهای امام حسین با ابن سعد در کربلا اشاره و استناد میکنند و مخالفان مذاکره هرگونه مذاکرهای را میان امام و سپاه کوفه انکار میکنند. این روش برای توجیه رفتارهای سیاسی روز بسیار خطرناک است. ما میتوانیم از عاشورا الهام بگیریم و به طور کلی این درس را بیاموزیم که خون بر شمشیر پیروز است؛ اما اجازه نداریم در هر مقطعی از زمان برای هر رفتاری که میپسندیم دلیلی از تاریخ اسلام بیاوریم، زیرا شکلگیری هر واقعهای در هر گوشهای از تاریخ بر دهها زمینه اجتماعی و فرهنگی و عوامل پیدا و پنهان استوار است که تکرار بیکموکاست آنها در مقاطع دیگر، تقریباً جزء محالات است. از سوی دیگر، اگر من میتوانم دشمنم را تکرار ابن زیاد و سنان بن انس بدانم و جنگ با او را ادامه عاشورا بخوانم، دیگری نیز میتواند مرا شمر زمان بخواند.» (بابایی، 1397: 363)
یادداشتها:
ـ بابایی، رضا. (1397). دیانت و عقلانیت: جستارهایی در قلمرو دینپژوهی و آسیبشناسی دینی. اصفهان: نشر آرما.