مهدی کمپانی زارع مینویسد:
«بیشتر کسانی که امام حسین (ع) را دوست دارند و خود را شیعه او میدانند و به چنین نسبتی افتخار و تفاخر میکنند به این توجه ندارند که برترین عبادات نزد این بزرگوار علم و اخلاق بوده است. او صراحتاً میفرمود: اخلاقِ نیک عبادت است؛ ”الخُلقُ الحَسَنُ عبادةٌ“ ]تاریخ یعقوبی، ج 2، ص 246[. وقتی امام حسین (ع) به نقل از پدرش میفرماید که پیامبر (ص) میفرمود: من برای بزرگواریها و نیکوییهای اخلاقی به پیامبری مبعوث شدهام؛ ”بُعِثْتُ بِمَکَارِمِ الْأَخْلَاقِ وَ مَحَاسِنِهَا“ ]الامالی طوسی، ص 596[ این سخن بدین معنی است که اساس و هدف این دین بالا بردن سطح اخلاق در میان مردمان است و هر عمل و عبادتی در این دین حتماً باید ما را در اخلاقی شدن یاری کند و هر عمل شخص دیندار پیش از هر معیاری باید با معیارهای اخلاقی مورد ارزیابی قرار گیرد.
بخش قابلتوجهی از اعمالِ اخلاقی عقلانی است و هر انسانِ عاقلی، با تأمل و توجه، خوب و بد آن را درک میکند. از این رو، کسی دیندار است که توسط عقلِ انسانی و معیارهای آن، اخلاقی دانسته شود. خود بزرگان دین به ما آموختهاند که ملاک و معیار تشخیص مؤمنِ راستین و دیندارِ حقیقی داشتنِ فضایل اخلاقی و دوری از رذایل نفسانی است. برای مثال، در حدیثی که امامان، از جمله امام حسین (ع)، از رسول خدا (ص) نقل کردهاند آمده که باید برای شناخت مردمان به اخلاقشان نظر کرد و نه عبادات ظاهریشان: ]...[؛ به فراوانی نماز و روزه و حج و بخشش و زمزمههای شبانهشان ننگرید، بلکه به راستگویی و امانتداریشان نظر کنید. ]عیون أخبار الرضا، ج 2، ص 51؛ الاختصاص، ص 229[.
یا در روایتی دیگر حسین (ع) میفرماید پیامبر (ص) میفرمود: بهترین شما نرمخوترین شماست و کسانی که زنانشان را گرامی و بزرگ میدارند]...][دلائل الامامة، ص 76[. در بیان امام حسین (ع) تنها مسابقهای که دینداران باید انجام دهند مسابقه در اخلاقیات و اعمالِ نیکوست و تنها شتاب و عجلهای که مجاز و بلکه واجب است شتاب در انجام خیر و نیکیهاست ]...[» (کمپانی زارع، 1396: 143 ــ 144)
«کسانی که امام حسین (ع) را کشتند اغلبشان، علاوهبر واجبات، به نوافل نیز توجه داشتند و برخی از آنان همان خوارجی بودند که در نهروان به جنگ علی (ع) رفتند و در محراب، فرق او را شکافتند. خطرناکترین انسانها دیندارانی هستند که نمیاندیشند و فقط مناسک را به جای میآورند و از ژرفای درون بهرهای ندارند.» (همان: 145)
«در سخنان امام حسین (ع) در بزرگداشت عقل و دانش و عاقلان و دانشمندان مطالب قابلتوجهی ذکر شده است. از حضرت نقل شده که از نشانههای مقبولیت و نیکنامی، همنشینی با عاقلان است و از نشانههای نادانی، جدال با غیر اهل فکر است و از نشانههای عالِم نقّادی از سخن خویش و آگاهی از حقایق فنون اندیشه است ]...[» (همان: 146)
«دینداری که نمیاندیشد و اندیشیده به خدا و فرستادههای او ایمان نمیآورد دیندار مورد توجه دین نیست. کثرت دینداران به هیچ روی مورد نظر خداوند نیست. آنچه مهم است این است که دیندار از سر عقل و اختیار خویش ایمان بیاورد و طریق بندگی پیشه کند؛ از این روست که گفته شده اعتقاد به اصول دین از امور تحقیقی است که هر شخص باید با دانش خود بدان برسد. مخاطبِ پیامِ خدا عقل و آگاهی مردمان است و از این رو هیچ فعالیتِ ایمانی بدون شناخت و دانش و تعقل معنایی ندارد.» (همان: 147)
یادداشتها:
ـ کمپانی زارع، مهدی. (1396). مهاجر راه اصلاح: سیری در زندگینامه امام حسین (ع) و فرهنگواره پیرامون وی. تهران: نشر نگاه معاصر.
ـ یادداشتهای مرتبط: