رضا بابایی مینویسد:
«محاسبه دیه بر پایهٔ شتر ]...[ بازمانده از دوران جاهلیت بوده و پیامبر (ص) آن را برای همان جامعه امضا کرده است. در زمان خلیفه سوم و چهارم (حضرت علی)، گاو و گوسفند و درهم و دینار مسکوک و حلهٔ یمنی نیز به شتر اضافه شد. با وجود این، ما هنوز دیه را بر پایهٔ قیمت شتر و گاو و گوسفند محاسبه میکنیم! سازمان گمرک ایران اعلام کرده است که در شش ماههٔ اول سال جاری (1396) واردات شتر از کشورهای اروپایی، چین، ترکیه، پاکستان امارات متحدهٔ عربی و افغانستان افزایش یافته است. دلیل افزایشِ وارداتِ شتر فشارِ شرکتهای بیمه بر قوهٔ قضاییه برای پایین آوردن قیمت دیه (خونبها) یا ثابت نگه داشتن آن است. در دو دههٔ گذشته مشکلی دیگری پیش آمده است و آن افزایش قیمت شتر در ایران به دلیل خشکسالی و کمآبی است. از سوی دیگر، ناامنی جادههای ایران بر شمار تصادفها افزوده است. از این رو، شرکتهای بیمه هم با تعهدات بیشتری روبهرو شدهاند و هم با هزینههای سنگینتر. نخست تصمیم گرفتند که به پرورش شتر روی بیاورند و با افزودن بر جمعیت شتر در ایران، از قیمت آن بکاهند؛ اما پرورش شتر به جایی نرسید. اکنون تصمیم گرفتهاند که از ترکیه و پاکستان و کشورهای عربی آنقدر شتر وارد کنند که قیمت شتر را در ایران بشکنند! همهٔ این سکندریها برای این است که نمیخواهند بپذیرند که شتر در میان عربهای صدر اسلام و پیش از آن، واحد اندازهگیری سرمایه بود و امروز شتر چنین جایگاهی ندارد و محاسبه قیمت جان انسان بر پایه قیمتِ شتر اوجِ ظاهرپرستی و عقلگریزی است. در آن روزگاران، شتر در دسترسترین سرمایهٔ عرب بود، حتی بیشتر از نقدین (طلا و نقره). قرآن هم که میخواست عرب را به اندیشه وادارد میگفت به شتر بنگر تا قدرت خدا را ببینی، چون چیز دیگری در چشمانداز او نبود. بنابراین، عاقلانهترین کار همین بود که واحد کیفرهای نقدی شتر باشد.» (بابایی، 1397: 102 ــ 103)
یادداشتها:
ـ بابایی، رضا. (1397). دیانت و عقلانیت: جستارهایی در قلمرو دینپژوهی و آسیبشناسی دینی. اصفهان: نشر آرما.
ـ یادداشتهای مرتبط: