رضا بابایی مینویسد:
«دینداری اعم از خداپرستی و دینپرستی است. دینداری گاهی خداپرستی است و گاهی دینپرستی و گاهی عقیدهٔ صرف به مقداری گزارههای کلی. منشأ کشتارهای دینی (مانند جنگهای صلیبی میان مسلمانان و مسیحیان، یا ماجرای ”محنه“ در میان مسلمانان اهل سنت، یا نزاع اخباری ــ اصولی میان شیعیان در ایران عصر قاجار و داستان صوفیکشی در پایان عصر صفوی) خداپرستی و ایمان نیست، دینپرستی است. هرگونه دینورزی که خدا را به حاشیه براند دینپرستی است و دینپرستی هیچ فرقی با بتپرستی یا مادهگرایی ندارد. برای اینکه دینداری دینپرستی نشود، باید دین از جایگاه خود، که ”وسیله“ است، بیرون نرود و جای خداپرستی و حقیقتجویی را، که هدف است، نگیرد.» (بابایی، 1397: 380 ــ 381)
یادداشتها:
ـ بابایی، رضا. (1397). دیانت و عقلانیت: جستارهایی در قلمرو دینپژوهی و آسیبشناسی دینی. اصفهان: نشر آرما.
ـ یادداشتهای مرتبط: